استاندارد PMBOK 6 (پم باک) و مدیریت پروژه

استاندارد PMBOK 6 (پم باک) و مدیریت پروژه: عبارت (PMBOK) مخفف Project Management Body Of Knowledge می باشد، در فارسی به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. معنی و مفهوم Body Of Knowledge مجموعه ای کامل و جامع از اطلاعات و مهارت‌ ها می باشد که یک حرفه را تشکیل می‌ دهند. PMBOK معروف ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج ترین معیار برای ارزیابی سیستم های مدیریت پروژه می باشد. پم باک هم چنین با مفهوم مدیریت به معنای کلی آن نیز هم پوشانی دارد.

تاریخچه ی PMBOK  (پم باک)

اولین نسخه‌ ی پم ‌باک PMBOK را موسسه ی استاندارد های ملی آمریکا و موسسه مهندسان برق و الکترونیک به عنوان استاندارد به رسمیت شناختند. روند تکامل پم باک در ویرایش‌های مختلف کتاب راهنمای آن نمود دارد. اولین راهنمای آن در سال ۱۹۹۶ توسط موسسه ی مدیریت پروژه منتشر شد. ویرایش دوم راهنمای پم باک در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. آخرین نسخه راهنمای پم باک PMBOK (ویرایش ششم) در سپتامبر سال ۲۰۱۷، منتشر شد.

ده حوزه ی دانشی (Knowledge Area) پم باک PMBOK 6

  1. مدیریت یکپارچگی (Integration Management)
  2. مدیریت محدوده (Scope Management)
  3. مدیریت زمانبندی (Schedule Management)
  4. مدیریت هزینه (Cost Management)
  5. مدیریت کیفیت (Quality Management)
  6. مدیریت منابع (Resource Management)
  7. مدیریت ارتباطات (Communication Management)
  8. مدیریت ریسک (Risk Management)
  9. مدیریت تامین/خرید (Procurement Management)
  10. مدیریت ذینفعان (Stakeholder Management)

چرا از PMBOK 6 استفاده می شود؟

PMBOK به ‌عنوان استانداردی معرفی می‌شود که از طریق آن گواهی‌ های مربوط به مدیریت پروژه صادر و اعطا می‌شود. این گواهی بنا بر بررسی فعالیت‌ های شرکت ‌های متعدد اعطا می‌شود. PMBOK هم برای شرکت‌ها مفید است و هم برای کارکنان. مدیران پروژه‌ ای که با PMBOK آشنا هستند، می‌توانند فرایند های مدیریت پروژه در شرکت خود را متناسب با نیاز خود انجام دهند.

آموزش PMBOK (پم باک)
آموزش PMBOK (پم باک)

هدف از پم باک

پم‌باک طبق توضیح داده‌شده در راهنما ی آن برای زیرمجموعه‌ ای از پیکره دانش مدیریت پروژه در نظر گرفته ‌شده است. با کاربرد دانش، مهارت، ابزار های موجود در پم‌ باک می‌ توان شانس موفقیت بسیاری از پروژه‌ ها را بهبود داد. این بدین معناست که آخرین روند مدیریت پروژه که اغلب توسط مشاوران ترویج می‌شود، معمولا بخشی از پم باک نیست. راهنمای پم ‌باک اغلب به ‌عنوان پشتیبانی برای تهیه گواهی ‌های ارائه ‌شده توسط «مؤسسه مدیریت پروژه» (مانند PMP و CAMP) استفاده می‌شود.

گروه های فرایندی PMBOK  (پم باک)

  • گروه فرآیندی آغازش، که برخی کارهای اولیه که برای شروع پروژه لازم هستند را انجام می‌ دهد.
  • گروه فرآیندی برنامه‌ریزی، که برنامه‌ریزی پروژه را به عهده دارد.
  • گروه فرآیندی اجرا، که اجرای برنامه‌های پروژه را به عهده دارد.
  • گروه فرآیندی نظارت و کنترل، که مطابقت اجرا و برنامه را ارزیابی می ‌کند.
  • گروه فرآیندی خاتمه، که برخی کارهای پایانی پروژه را انجام می ‌دهد.

مزایای استفاده از PMBOK  (پم باک)

  • به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهد تا اقدامات بخش‌ های مختلف خود را استاندارد کنند. برای مثال مدیر بخش توسعه، رفتاری استاندارد همچون مدیر بخش توزیع خواهد داشت.
  • به مدیران پروژه کمک می‌کند تا با یک سیستم استاندارد در سراسر شرکت کار کنند.
  • PMBOK بیان می‌کند که چه چیز مفید و چه چیز غیر مفید است. روش‌ های مستند در مراکز مدیریت پروژه می‌ تواند به افرادی که در زمینه مدیریت ریسک اطلاع چنانی ندارند کمک کند.
آموزش PMBOK (پم باک)
آموزش PMBOK (پم باک)

آموزش مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK 6  (پم باک)

مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، اقدام به برگذاری دوره ی آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK 6 (پم باک) کرده است که در این دوره ی آموزشی مفاهیم اساسی در زمینه ی مدیریت حرفه ای پروژه ها آموزش داده می شود. این دوره مختص دانشجویان و کارشناسان مهندسی صنایع، عمران، مدیریت و … و کارشناسان برنامه ریزی پروژه و سایر افراد شاغل در زمینه برنامه ریزی پروژه است.

رضا شریفی ۸-مرداد-۱۳۹۹