مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)

مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)

مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی): مفهوم معماری داخلی به معنای طراحی یک فضای جدید داخلی برای یک محیط می باشد. در واقع معماری داخلی، یک توصیف کلی برای فضای داخلی ساختمان می باشد. بسیاری از افراد سه رشته معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را با هم یکی می دانند اما لازم به ذکر است که این سه رشته کاملا با هم متفاوت هستند. در ادامه مقاله راجع به این سه رشته توضیح خواهیم داد. (طراحی معماری داخلی یعنی چی)

مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)
مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)

آشنایی با سه رشته معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

  • مفهوم معماری داخلی چیست؟

تعریف معماری داخلی (معماری داخلی یعنی چه): همان طور که گفته شد معماری داخلی همان طراحی داخلی یک فضا می باشد. یک معمار در معماری داخلی، قسمت های مختلف یک ساختمان از جمله سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق ها و ….. را طراحی می کند. سپس ساخت سازه را شروع می کند. یک معمار داخلی باید زیر ساخت‌ های یک ساختمان را درک کند. او ساختار ها را مدیریت می کند و انواع تحقیقات و طرح‌ ها را در پروژه‌ های خود انجام می‌ دهد. 

یک معمار داخلی باید به مواردی از جمله دمای فضای داخلی، سیستم های صوتی، زیبا شناسی، سطح فرهنگی، نیاز های فیزیکی، سطح رطوبت و روشنایی و …. آگاهی داشته باشد تا بتواند با استفاده از آن ها هنر معماری را با روحیات انسان ترکیب کند. معماران داخلی می توانند ساختار داخلی یک محیط را به طور کل تغییر دهند و سپس آن را برای یک هدف متفاوت بازسازی کنند. (طراحی معماری داخلی چیست؟)

  • طراحی داخلی چیست؟

تعریف معماری داخلی (طراحی معماری داخلی یعنی چه): طراحی داخلی هنری میان معماری داخلی و دکوراسیون داخلی می باشد. در طراحی داخلی، طراح با استفاده از خلاقیت و علم طراحی، موجب بهبودی عملکرد فضا می شود. در واقع طراحی داخلی یکی از زیر مجموعه های رشته معماری می باشد. دوره طراحی داخلی هنری است که بر طراحی و اجرای معماری داخلی نظارت می کند و برای انجام آن برنامه ریزی می کند. در دوره طراحی داخلی باید علاوه بر تخصص در آن، در دیگر رشته های مربوط به آن از جمله معماری، دکوراسیون داخلی و …. آگاهی داشت.

  • دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی هنری است که طراح با استفاده از لوازم و عناصر موجود، به زیبا سازی فضا می پردازد یا با استفاده از آن ها می تواند محیط را تغییر دهد. به طور کلی می توان گفت که دکوراسیون داخلی عملیاتی است که برای بهینه سازی فضای یک محیط انجام می شود. به طور مثال یک طراح دکوراسیون داخلی با استفاده از لوازمی مانند تابلو، مبلمان، صندلی، میز و ….. می تواند محیط را با توجه به سبک های مختلف دکوراسیون داخلی و اصول آن، به زیبا ترین شکل ممکن بچیند و یا محیط را تغییر دهد.

آموزش معماری به زبان ساده

تعریف معماری داخلی(معماری چیست به زبان ساده): همان طور که گفته شد، معماری هنری است که با استفاده از آموزش تکنیک ها و روش های آن می توان، ساخت و ساز انجام داد. لازم است بدانید که نقشه های معماری با استفاده از نرم افزار های مختلف مخصوص معماری، توسط معمار رسم می شود. سپس این نقشه ها طی پروژه ای پیاده سازی شده و منجر به ایجاد بنا می شود. معماری جزء آن دسته از مشاغلی می باشد که بازار کار بسیار متنوع و گسترده ای دارد و برای فارغ التحصیلانی که دارای مهارت‌ های بالایی هستند، موقعیت های شغلی زیادی را ایجاد می کند. از موقعیت های شغلی رشته معماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موقعیت هاش شغلی معماری

  • طراحی داخلی و نمای ساختمان
  • طراح معمار در شرکت های معماری
  • طراح سه بعدی پروژه‌های معماری و مدلسازی
  • راه اندازی شرکت های مختلف مهندسی در حوزه ساخت و ساز
  • راه اندازی دفتر طراحی معماری (معماری چیست به زبان ساده)
  • راه اندازی کلینیک ‌های ساختمانی و ارائه خدمات مربوط به مصالح ساختمانی
  • مشاور ساخت و ساز
  • مترورر پروژه های ساختمانی
  • تدریس دروس معماری
  • نقشه ‌کش معماری در دفاتر مهندسی (طراحی معماری داخلی یعنی چی)
  • کنترل بر روند پروژه های شخصی و پروژه های ساختمانی بصورت همکاری با دفاتر مختلف معماری
  • کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی

تفاوت میان معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

  • در طراحی داخلی، طراح بر روی حال و هوای یک محیط تمرکز می کند اما در معماری داخلی، معمار بر ساخت و ساز بناها و ساختمان ها به منظور کاربردی کردن فضا تمرکز دارد.
  • یک طراح داخلی بر اساس خلاقیت خود و تکنیک های زیباشناسی به طراحی فضا می پردازد اما یک معمار داخلی بر اساس علم معماری، کار ساخت و ساز را انجام می دهد. (معماری چیست؟)
  • طراحی داخلی با ظاهر یک فضا مرتبط است اما معماری داخلی با مباحث تکنیکال قضیه در ارتباط است.
  • طراحی داخلی برنامه ریزی فضایی انجام می دهد اما معماری داخلی برنامه ریزی سازه ای انجام می دهد.
  • طراحی داخلی جزء مشاغلی می باشد که نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد و به صورت تجربی نیز امکان پذیر است. اما معماری داخلی از جمله مشاغلی است که نیازمند مدرک دانشگاهی معتبر می باشد. (مفهوم معماری داخلی چیست؟)
  • یک معمار داخلی از ابتدای یک پروژه حضور دارد اما یک طراح داخلی پس از ساخت بنا به پروژه اضافه می شود.
  • کار طراحی داخلی به معمار داخلی وابسته است ولی معماری داخلی می تواند به صورت مستقل عمل کند.

خلاصه مطالب

معماری داخلی چیست؟(تعریف معماری داخلی): این دوره نگاهی جامع به فضای کاربردی داخلی می باشد. یک طراح داخلی می بایست با شناخت محیط (نقشه داخلی) طراحی محیطی را انجام دهد. این طراحی ارتباط نزدیکی با معماری دارد تا نیازهای اصولی یک انسان در آن شناخته شود، محیطی مناسب طراحی و بعد از آن دکوراسیون داخلی انجام شود.

در طراحی داخلی، جنبه های اصولی یک ساختمان (محوطه سازی، مبلمان و جزئیات داخلی) و هماهنگی میان آن بسیار مهم و از شروط اصلی در طراحی داخلی می باشد. از جهاتی امر زیبایی شناسی و روانشناختی در این حرکت، مهم و باید کاملا دقیق انجام پذیرد.

طراحی داخلی به دو گروه مسکونی و غیر مسکونی طبقه بندی می شود. و برای حجم و گسترش فضای اداری و تجاری، فضای مسکونی بسیار مد نظر یک طراح داخلی قرار گرفته است. این فضا شامل هتل، مغازه، بیمارستان، کلینیک، مجموعه ورزشی، شرکت، مسکونی بوده و باید خدمات طراحی دقیق با سازماندهی درست، هماهنگ با بافت شهری و نیاز مخاطب طراحی شود.

طراحی داخلی به غیر از طراحی داخلی فضا، به وضعیت و سامان دهی کل فضا توجه ویژه داشتند، نورپذیری، انتخاب کفپوش، سیستم برودت و گرمایش، انتخاب عناصر کاربردی (صندلی، میز، مبلمان) برای به هدف رساندن یک طراحی داخلی زیبا ایجاد شده به اتمام یک پروژه ختم شود.

مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)
مفهوم معماری داخلی چیست؟ (تعریف معماری داخلی)

دوره های آموزشی معماری و دکوراسیون داخلی 

برای آگاهی بیشتر از کلاس های معماری مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد، می توانید بر روی هر کدام از دوره های آموزشی معماری و دکوراسیون داخلی کلیک کنید.

مدارک پایان دوره معماری چیست؟

مدرک دوره های معماری مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. (مفهوم معماری داخلی چیست؟)

رضا شریفی ۲۵-دی-۱۴۰۲