کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)

کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)

کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD): بی شک همه شما تاکنون بارها نام نرم افزار اتوکد به گوشتان خورده است. اتوکد نرم افزاری پیشرفته و کاربردی می باشد که در بیشتر فعالیت ها و رشته ها شاهد کاربردهای بی نظیر آن هستیم. با این حال ممکن است افراد بسیاری از کاربردهای این نرم افزار در رشته های مختلف آگاهی نداشته باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد AutoCAD در رشته های متفاوت بپردازیم و اطلاعاتی در رابطه با این نرم افزار در اختیارتان قرار دهیم.

کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)
کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)

معرفی نرم افزار AutoCAD

نرم افزار اتوکد در سال ۱۹۸۲ و توسط شرکت اتودسک تولید و روانه بازار شد. اتوکد نرم افزاری است که با استفاده از آن میتوان انواع مدل های دو بعدی و سه بعدی را به صورت همزمان طراحی و ترسیم کرد. از این رو میتوان گفت اتوکد امروزه به یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین نرم افزار ها در بیشتر شرکت های فنی و مهندسی تبدیل گشته است. یکی از مزایای بی نظیر نرم افزار اتوکد بروز رسانی هر ساله آن است که در این بروز رسانی ها امکانات و ابزارهای جدیدی به آن اضافه شده و در نتیجه کارایی های این نرم افزار افزایش می یابد.

با استفاده از اتوکد میتوان انواع عناصر، اشیا، محیط داخلی، معماری ساختمان و … را به صورت سه بعدی طراحی کرد و در نقشه کشی و نقشه برداری نیز کاربردهای گسترده ای دارد. همچنین امکان مشخص کردن رنگ، بافت و .. نیز در این نرم افزار فراهم است. دیگر ویژگی های محبوب اتوکد قابلیت شبیه سازی آن می باشد. جالب است بدانید اولین نسخه این نرم افزار مخصوص مهندسان مکانیک بود و با گذشت زمان نسخه های متفاوتی از آن برای سایر رشته ها تولید گشت و امروزه مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)

  • کاربرد AutoCAD در رشته معماری

اتوکد در ساختار خود دارای لایه های مختلفی است که هر کدام از این لایه ها شامل طرح ها و الگوهای متعدد مورد استفاده در ساختمان سازی می باشند. معماران و ساختمان سازان با استفاده از این نرم افزار میتوانند انواع طراحی های لازم در زمینه طراحی داخلی و طراحی معماری پروژه های ساختمانی را انجام دهند.

همانطور که گفتیم اتوکد هر ساله در حال به روز رسانی است. جالب است بدانید نسخه جدید اتوکد دارای ابزارهایی جهت تحلیل ساختمان می باشد. به این معنی که با استفاده از این ابزار میتوانید میزان بار و فشار وارده بر ساختمان را اندازه گیری کنید. به طور کل با بکارگیری اتوکد میتوانید قبل از اجرا و ساخت یک ساختمان، مقاومت آن را اندازه گیری نمایید و بعد از اطمینان از طراحی درست تمامی قسمت ها، اقدام به ساخت آن کنید.

  • کاربرد AutoCAD به عنوان یک ابزار طراحی مهندسی

نرم افزار اتوکد یک ابزار قدرتمند در طراحی انواع سیستم ها و اجزای ساختمانی می باشد. از جمله این سیستم ها میتوان به سیستم HVAC اشاره کرد. همانطور که میدانید سیستم HVAC نقش مهمی در مهندسی شهر، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و الکترونیک دارد. مزیت این نرم افزار کمتر شدن خطاهای انسانی در طراحی این ابزار می باشد چرا که با استفاده از اتوکد میتوان انواع سیستم ها را با دقت بالایی طراحی و ترسیم کرد. اتوکد در طراحی قطعات مکانیکی، تحلیل سیستم های برق و لوله کشی و … کاربرد دارد.

  • کاربرد AutoCAD در گرافیک

در رشته گرافیک و انجام طراحی های گرافیکی ابزارها و نرم افزارهای بسیار پیشرفته ای وجود دارد. اما جالب است بدانید نرم افزار اتوکد نیز کاربردهای بیشماری در این رشته دارد. به طور مثال انجام طراحی های گرافیکی مرتبط با فضای معماری محیط با استفاده از اتوکد فراهم است. کاربران میتوانند از این نرم افزار همزمان با سایر نرم افزار های مایا و تری دی مکس استفاده کنند.

علاوه بر این قابلیت اتوکد در پشتیبانی از فایل های DWG و DXF باعث شده است تا طراحان گرافیک بتوانند فایل های با کیفیتی در قالب cad تولید کنند. در تولید انیمیشن نیز نرم افزار اتوکد به طراحان امکانات بی شماری میدهد. به این صورت که میتوانند طراحی ساختمان ها و نقشه های معماری را انجام دهند و با استفاده از اپلیکیشن های مدل سازی مختلف آن را در قالب انیمیشن به نمایش بگذارند.

  • کاربرد AutoCAD در طراحی و چاپ سه بعدی 

با استفاده از نرم افزار AutoCAD میتوان فرآیند چاپ سه بعدی را به راحتی انجام داد. همانطور که میدانید در حالت عادی برای چاپ سه بعدی باید فرآیند طولانی را سپری کرد. که شامل انتخاب شی مورد نظر، تهیه تصویر سه بعدی از آن و بعد از آن استفاده از پرینتر برای فرآیند چاپ سه بعدی می باشد. اما با استفاده از نرم افزار اتوکد میتوان به راحتی انواع مدل های سه بعدی را تولید کرد.  فرآیند چاپ سه بعدی در اتوکد تنها با وارد کردن طرح مورد نظرتان با فرمت stl انجام میشود. چرا که بیشتر پرینترهای سه بعدی موجود با نرم افزار AutoCAD سازگارند.

  • کاربرد AutoCAD در طراحی های صنعتی

جالب است بدانید نرم افزار AutoCAD کمک میکند هزینه های واحد های تولیدی و صنعتی کاهش یابد. اتوکد در طراحی انواع اشیا مورد استفاده در کارخانه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. در انجام طراحی با اتوکد میتوانید طرح خود را از تمام جهت بررسی کنید و خطاهای احتمالی در آن را تشخیص دهید. به این صورت مهندسان به راحتی میتوانند طرح خود را اصلاح کرده و طرحی دقیق برای سرمایه گذاری ارائه دهند که در تبلیغات نیز اثرگذار است.

  • کاربرد AutoCAD در صنعت مد و فشن

شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم AutoCAD در صنعت مد و فشن نیز کاربرد دارد. برای طراحی پوشاک و یا انجام طراحی های مربوط به جواهرات و سنگ های صنعتی شاهد استفاده از نرم افزار AutoCAD  هستیم. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم طراحی تمام اشیا با استفاده از AutoCAD امکان پذیر است. از این رو میتوان گفت صنعت مد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از نرم افزار اتوکد میتوان انواع اشکال سه ضلعی، چند ضلعی و … را به راحتی طراحی کرد.                                                                                                                                                                       

کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)
کاربرد اتوکد در رشته های متفاوت(کاربرد AutoCAD)

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بیان شد نرم افزار اتوکد در رشته های و صنایع مختلفی کاربرد دارد و شاهد طراحی های شگفت انگیز ایجاد شده با این نرم افزار هستیم. بنابراین اگر در هر رشته و صنعتی مشغول به فعالیت هستید. با یادگیری و استفاده از نرم افزار AutoCAD میتوانید یک مهارت و توانایی فوق العاده به رزومه کاری خود اضافه نمایید. مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد با برگذاری دوره های تخصصی اتوکد، صفر تا صد کار با این نرم افزار را به شما آموزش میدهد. بعد از پایان این دوره ها شما میتوانید به عنوان یک فرد حرفه ای در صنعت مورد علاقه خود مشغول به فعالیت شوید.

دوره های آموزشی مربوط به نرم افزار دو بعدی AutoCAD در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره AutoCAD

مدرک آموزش برنامه اتوکد مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۴-بهمن-۱۴۰۲