آشنایی با نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

آشنایی با نرم افزار SPSS (اس پی اس اس): SPSS نام یک نرم افزار آماری است که برای تجزیه و تحلیل آماری، خصوصا تحلیل نتایج پرسش نامه های تحقیقات میدانی، و همچنین آزمون فرضیات تحقیق و پایان نامه ها استفاده می شود.Spss حقیقتا نرم افزاری تخصصی مربوط به علم آمار می باشد که شهرتی جهانی دارد. نام این نرم افزار یعنی SPSS مخفف حروف اول عبارت “Statistical Package for the Social Sciences”، به معنای “نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی” است.

تاریخچه ی نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

نرم افزار spss اولین بار در سال ۱۹۸۴ (حدود ۵۴ سال پیش) به عنوان یک سیستم تحلیل آماری تحت محیط Dos توسط شرکت SPSS تولید شد. سپس در سال ۱۹۹۲ نسخه تحت ویندوز آن طراحی گردید. این نرم‌افزار در ابتدا جهت کاربرد در دانشگاه استانفورد شیکاگو طراحی شده بود ولی بعدها در پژوهش‌ های بسیار زیادی در زمینه‌های موضوعی متعدد از جمله بازاریابی، علوم بهداشتی، مسائل مالی شرکت‌ها، تعلیم و تربیت و … به کار گرفته شد. (فنی و مهندسی)

انواع تحلیل آماری

  • آمار توصیفی: شیوه ‌هایی است که برای خلاصه کردن مقادیر بزرگی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این توصیف‌ ها در مکالمه‌ های روزمره به کار می‌روند، مثلاً اگر شما از متوسط درآمد سخن می‌گویید در حال استفاده از آمار توصیفی هستید.
  • آمار استنباطی: شیوه‌هایی است که با استفاده از آن‌ها از داده‌های جمع‌آوری شده نتیجه‌ای استنباط می‌کنیم. آمار استنباطی ما را قادر می‌سازد سؤال‌هایی از نوع «آیا تفاوتی وجود دارد؟» یا «آیا رابطه‌ای وجود دارد؟» را پاسخ دهیم.
آموزش نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)
آموزش نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

زیر مجموعه های خانواده نرم افزار اس پی اس اس

  1. Analytical Decision Management
  2. Predictive Customer Intelligence
  3. Predictive Maintenance and Quality
  4. Social Media Analytics
  5. SPSS AMOS
  6. SPSS Analytic Server
  7. SPSS Collaboration and Deployment Services
  8. SPSS Data Collection
  9. SPSS Data Collection Heritage
  10. SPSS Modeler
  11. SPSS SamplePower
  12. SPSS STATISTIC
  13. SPSS Text Analytics for Surveys
  14. SPSS Visualization Designer

کاربرد های نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

  • تهیه خلاصه‌های آماری مانند گراف‌ها، جداول‌، آماره‌ها و …
  • تهیه انواع جداول سفارشی مانند جداول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی و …
  • انواع توزیع‌ های آماری شامل توزیع‌های گسسته و پیوسته
  • تهیه انواع طرح‌های آماری
  • تکنیک ‌های تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی
  • ایجاد داده‌های تصادفی و پیوسته
  • محاسبه انواع آماره‌های توصیفی
  • قابلیت مبادله اطلاعات با نرم‌افزارهای دیگر
  • پردازش انواع مختلف رگرسیون
  • و …

معرفی آخرین ورژن ها و بهترین ورژن نرم افزار اس پی اس اس

شرکت آی بی ام، سازنده ی نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)، تقریبا هر ساله یا هر دوسال یک بار اقدام به انتشار یک نسخه جدید از اس پی اس اس می کند. نکته مشترک در اکثر نسخه ها این است که با جدیدتر شدن ورژن، نرم افزار قابلیت های جدیدی پیدا می کند اما سنگین تر می شود. تمام ورژن های اس پی اس اس همان کار اصلی را انجام می دهند با تفاوت های جزئی و نه چندان ملموس که در هر نسخه جدید اضافه می شود.

دوره نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)
دوره نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

سه مرحله ی اساسی در کار با نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

  1. نخست باید داده‌های خام را وارد کنید و آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نمایید. این داده ها معمولا اعداد گزینه های طیف لیکرت در پرسشنامه های تحقیقات میدانی هستند.
  2. دوم باید آزمون آماری مورد نیاز را از منوهای نرم افزار انتخاب نموده و اجرا کنید.
  3. سوم خروجی نرم افزار spss را بررسی و تحلیل نمایید. نتایج این تحلیل است که به شما می گوید فرضیات تحقیق شما رد می شود یا اینکه رد نمی شود.

آموزش نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)

حتما شما هم جملاتی مثل انجام پایان نامه با SPSS یا انجام مقاله، یا تهیه ی پرسش نامه و کار آماری و … را در سرتاسر اینترنت زیاد شنیده اید. اگر می خواهید بر نرم افزار اس پی اس اس مسلط شوید، شرکت در دوره و کلاس آموزش نرم افزار SPSS (اس پی اس اس) مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، برای شما مفید است. اسن کلاس، شامل مباحث مقدماتی و پیشرفته SPSS است.

رضا شریفی ۶-مرداد-۱۳۹۹