اصول و ضوابط طراحی داخلی

اصول و ضوابط طراحی داخلی

اصول و ضوابط طراحی داخلی: در فرآیند طراحی داخلی فرد باید مهارت کافی داشته باشد تا بتواند به طور همزمان بین موضوعات زیباشناختی و عملکردی ارتباط برقرار کند. با توجه به این موضوع میتوان اینطور نتیجه گرفت که علم طراحی داخلی بسیار گسترده بوده و مطالب زیادی در خود جای داده است. ما در این مقاله سعی میکنیم شما را تا حدودی با اصول و ضوابط طراحی داخلی آشنا کنیم چرا که همه مطالب مربوط به این هنر پر اهمیت و گسترده را نمیتوان در قالب چند خط و یک مقاله توضیح داد.

اصول و ضوابط طراحی داخلی
اصول و ضوابط طراحی داخلی

اصول مهم در طراحی داخلی

شما می توانید طراحی داخلی منزلتان را به هر سبکی که بخواهید، انجام دهید. فقط کافیست برای انجام این طراحی، یک سری اصول و نکاتی را در این زمینه آموزش ببینید. شما با رعایت این قوانین بدون اینکه احساس سر درگمی داشته باشید، می توانید به بهترین شکل چیدمان فضای خود را انجام دهید. این اصول عبارتند از:

اصل تاکید

  • یکی از مهم ترین اصولی که در طراحی داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، اصل تاکید می باشد. به این صورت که شما با تاکید بر هرکدام از وسایل و اجزای محیط، نقطه کانونی ایجاد میکنید و در واقع یک قسمت از طراحی را نسبت به ما بقی قسمت ها برجسته میکنید. به طور مثال: وقتی از تلوزیون در اتاق خود استفاده میکنید و مبلمان و وسایل خود را دور تا دور آن میچینید، بر تلوزیون تاکید می کنید. در واقع می توان گفت که تلویزیون نقطه کانونی شما محسوب می شود.

اصل تکرار

  • یکی از اصول طراحی داخلی اصل تکرار می باشد که ممکن است بر هر عنصر یا ویژگی انجام گیرد. مثل تاکید بر طرح، رنگ، بافت، اندازه و … . این اصل به این دلیل اهمیت دارد که اگر در یک محیط فرش ناهماهنگ، طرح و الگوهای متفاوت، یا حتی فرم و شکل پنجره ها با هم نامتناسب باشد فضای نامنظم و شلوغی را ایجاد میکند که فرد در آن احساس سردرگمی خواهد داشت. در نتیجه تکرار در طراحی داخلی باعث مرتب بودن و یکپارچگی محیط شما خواهد شد. اما فراموش نکنید که در تکرار یک عنصر زیاده روی نکنید، چرا که زیبایی محیط شما را از بین میبرد.

اصل مقیاس و تناسب

  • اصل تناسب و مقیاس در طراحی داخلی را میتوان یکی از مهم ترین اصول دانست. ابتدا بهتر است با تعریف مقیاس و تناسب آشنا شوید. مقیاس در اجزا یک محیط به اندازه اجسام و عناصر گفته می شود و تناسب به ارتباط بین عناصر یک محیط میگویند. از آنجا که در دکوراسیون داخلی بین عناصر مختلف و از جنبه های مختلف باید هماهنگی وجود داشته باشد، رعایت این اصل بسیار اهمیت دارد. چرا که یک طراح داخلی با اندازه ها و استانداردهای اجزای به کار رفته در محیط مانند میز، صندلی و .. در ارتباط است.

اصل هماهنگی

  • در طراحی داخلی با رعایت اصل هماهنگی میتوان یک جلوه بصری مناسبی را در فضا ایجاد کرد که منجر به زیبایی بیشتر محیط شما خواهد شد. در این اصل تمام المان های موجود مثل مبلمان، عناصر دکوری به کار رفته، پرده ها و … باید در موارد مختلفی مثل طرح، نقش، رنگ، بافت و …با یکدیگر اشتراکاتی داشته باشند تا باعث ایجاد هماهنگی محیط اطراف شوند.

اصل تعادل

  • در طراحی داخلی لازم است تا حدی که ممکن است بین اجزا و عناصر محیطی تعادل ایجاد کرد. این تعادل اینگونه ایجاد می شود که شما تمامی اجسام، اشکال، رنگ، متریال و … موجود در فضا را به طور یکنواخت در محیط مورد نظر توریع کنید. در این صورت میتوانید فضایی متعادل که باعث انتقال حس پایداری می شود را طراحی نمایید.

اصل کنتراست (تضاد)

  • رعایت اصل تضاد در طراحی داخلی منجر به طراحی یک فضای جذاب خواهد شد. اصل کنتراست به وسیله سه عنصر اصلی رنگ، فرم و فضا قابل اجرا است. برای اجرای این اصل میتوانید از رنگ ها مخالف هم مانند سفید و سیاه، اشکال مختلف مثل اجسام دایره ای در کنار اجسم مستطیلی و .. استفاده نمایید. استفاده از این اصل منجر می شود فضای شما حالت یکنواختی نداشته باشد و  به عبارتی حال و هوای فضای شما عوض شود.

موارد مورد توجه و اساسی در طراحی داخلی

نور

  • مهم ترین عامل تاثیر گذار در طراحی فضای داخلی نور می باشد که توانایی دیده شدن را به افراد میدهد. به همین دلیل توصیه میشود در طراحی فضای خود از انواع نورهای طبیعی و مصنوعی استفاده کنید.

فرم

  • به توده فیزیکی که دارای وزن باشد و دارای طرح سه بعدی است، فرم گفته میشود. که به عنوان یکی از عوامل مهم در طراحی داخلی محسوب میشود.

فضا

  • به محدوده ای که طراح دکوراسیون در اختیار دارد و طبق سلیقه کاربر به طراحی آن میپردازد فضا گفته می شود.

بافت

  • یکی از ویژگی های اجسام موجود در محیط بافت می باشد، که تنها با لمس کردن یک جسم میتوان  متوجه آن شد.

شکل

  • شکل به محوطه بیرونی یک شی میگویند. در طراحی یک محیط، شکل اجسام از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که طراح با کمک و استفاده از آن میتواند زیباترین ترکیبات محیطی را در کنار هم قرار دهد.

رنگ

  • رنگ همان جلوه دیداری فرم می باشد. به این معنی که فرم یک مجموعه در کنار رنگ است که معنا پیدا میکند. در انتخاب عنصر رنگ توجه به کاربری فضا و همچنین روحیات کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجم

  • حجم یکی از مهم ترین عناصر در طراحی داخلی است و از گذشته تا کنون شاهد استفاده از آن در معماری بنا ها بودیم. در واقع حجم به شکل اجسام توپر یا توخالی نمایش داده می شود.
اصول و ضوابط طراحی داخلی
اصول و ضوابط طراحی داخلی

آموزش طراحی داخلی در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

تمامی علاقه مندان به دوره های آموزشی طراحی داخلی، همچنین دانشجویان و مهندسان معماری می توانند با شرکت در دوره های طراحی داخلی در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، تمامی مهارت های لازم را در این دوره را آموزش ببینند. هنرجو می تواند پس از گذراندن کلاس های طراحی داخلی، مدرک معتبر و بین المللی مربوط به این دوره را دریافت کند.

دوره های دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره آموزش طراحی داخلی

مدرک دوره طراحی داخلی مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۶-بهمن-۱۴۰۲