پارچه سازی مدرن و کلاسیک

پارچه سازی مدرن و کلاسیک

پارچه سازی مدرن و کلاسیک(خلاقیت در پارچه سازی): یکی از رشته های هنری محبوب که مخصوصا مورد توجه طراحان لباس قرار میگیرد پارچه سازی می باشد. چرا که طراحان لباس علاقه مندند پارچه های مورد استفاده در لباس هایشان رو خود طراحی کنند و به این ترتیب لباسی متفاوت و زیبا تولید نمایند. در پارچه سازی از روش های مختلفی استفاده می شود و مراحل متفاوتی را در بر میگیرد. که در ادامه مقاله به بیان آن میپردازیم.

پارچه سازی چیست؟

پارچه سازی به هنری گفته می شود که طی آن الیاف مصنوعی یا طبیعی با بکارگیری روش های مختلف کنار هم قرار میگیرند و بافت پارچه را تشکیل می دهند. بسیاری پارچه سازی را با نام هنر نساجی می شناسند که طی آن تار و پود نخ بهم بافته شده و پارچه ها تولید می شوند. امروزه، هنر پارچه سازی مدرن و کلاسیک به خصوص در میان طراحان لباس طرفداران بسیاری دارد. برای تولید انواع پارچه سازی از مواد مختلفی مانند پنبه، نخ، ابریشم و … استفاده می شود.

پارچه سازی مدرن و کلاسیک(خلاقیت در پارچه سازی)
پارچه سازی مدرن و کلاسیک(خلاقیت در پارچه سازی)

آشنایی با مراحل پارچه سازی

تولید الیاف

  • برای پارچه سازی در ابتدا باید اقدام به تولید الیاف مورد استفاده در پارچه نمود. در این مرحله از تجهیزات و روش های مختلفی استفاده میشود. به طور مثال برای تولید الیاف گیاهی مانند پنبه یا کتان از کاشت در مزارع استفاده می شود، برای تولید الیاف مصنوعی مانند پلی استر از پلی مر ها استفاده می شود و …

تمیز کردن الیاف

  • الیافی که در مرحله قبل تولید شد در این مرحله تمیز می شود تا تمامی آلودگی ها و ناخالصی ها از آن پاک شود. این مرحله یکی از ضروری ترین مراحل پارچه سازی می باشد.

کاردینگ کردن یا شانه زدن الیاف

  • هدف از این مرحله نابودی الیاف کوتاه و تبدیل آن ها به الیاف بلند و باریک می باشد. در این مرحله توده های بهم پیچیده شده الیاف درون یک دستگاه کارد قرار میگیرد و توسط این دستگاه تمیز شده و به صورت رشته های مرتب و موازی در می آید. در پایان این مرحله الیاف با یکدیگر ترکیب شده و به یک دسته الیاف باریک و بلند تبدیل می شود که دور یک پایه چرخدار پیچیده می شوند.

تاباندن الیاف

  • مرحله تاباندن به مرحله ای گفته می شود که در آن الیاف پارچه با استفاده از دستگاه های خاصی تابانده میشود. بعد از پایان این مرحله، الیاف به یک رشته نخ متصل و بهم پیوسته تبدیل می شود. بعد از این مرحله پارچه هایی تولید می شود که دارای مقاومت بالایی هستند. از جمله پارچه هایی که در این مرحله تولید میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پارچه های ظریف، سبک و لطیف با استفاده از نخ های تک رشته ای که به وسیله یک رشته الیاف پیچ خوده تولید شده اند، تهیه میگردد.

در تولید پارچه های مقاوم از نخ های مخصوصی استفاده می شود که در آن دو یا سه رشته الیاف به هم پیچ خورده اند. (خلاقیت در پارچه سازی)

و …

تکسچرایزینگ

  • معمولا این مرحله برای الیاف مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و … مورد استفاده قرار میگیرد و منجر میگردد این پارچه ها ویژگی های پارچه های پنبه ای را تا حدودی به دست بیاورند. در این مرحله الیاف مصنوعی، ظاهر و بافتی به دست می آورند که مناسب استفاده در تولید منسوجات، لباس های گرم و … شوند. معمولا در این مرحله پارچه ها به شکل فنر، حلقه یا زیگزاگی تبدیل میشوند بدون اینکه ذره ای از مقاومتشان کم شود.

پیچیدن نخ ها روی بوبین

  • بعد از اینکه نخ ها از پایه های چرخان جدا شدند آن ها را روی مخروط های مخصوص انتقال میدهیم. در واقع در مرحله پیچیدن نخ ها روی بوبین، نخ ها را روی بسته های مناسبی قرار میدهند تا آماده بافت پارچه شود.

چله کشی نخ ها

  • در چله کشی نخ، نخ های مورد استفاده در پارچه سازی روی یک نورد یا اسنو که ابزار کار پارچه سازی هستند قرار میگیرند و به دور هم پیچیده می شوند.

آهار زنی

  • طی مرحله آهار زنی، مقاومت و کشش نخ روی پارچه افزایش پیدا میکند. در واقع آهار زنی قبل از بافت پارچه انجام میشود تا پارچه ها در زمان بافت پاره نشوند. در این مرحله از موادی مانند پلی آکرلیک اسید، کربوکسی متیل، سلولز، نشاسته و … استفاده می شود.

مرحله بافت پارچه

  • بافت را میتوان یک مرحله مهم و اساسی در پارچه سازی دانست که طی آن نخ به پارچه تبدیل می شود. در واقع در این مرحله دو قسمت نخ یعنی تار و پود با هم ترکیب شده و پارچه تولید می شود. البته باید بدانید برای تولید پارچه های مختلف از روش ها و دستگاه های مختلفی استفاده می شود. لازم است بدانید که در مرحله بافت، از دستگاه های بافندگی مخصوصی استفاده میشود که منجر به تغییر ظاهر پارچه می شود.

پرزسوزی

  • پر سوزی مرحله ای است که با هدف از بین بردن و سوزاندن الیاف بیرون زده نخ یا پارچه انجام میشود. این کار منجر میگردد سطح پارچه کاملا صاف و یکنواخت شود. برای پرزسوزی، پارچه یا نخ را بر روی شعله گاز یا صفحات مسی قرار میدهند.

آهارگیری

  • مرحله آهارگیری به مرحله ای میگویند که پارچه در آن با استفاده از آنزیم یا اسیدهای رقیق شده شسته میشود تا آهارهای اضافی آن از بین برود.

سفید کردن پارچه

  • الیاف پارچه در این مرحله مجدد با شوینده های مناسب شسته میشود و تمامی آلودگی و ناخالصی های روی آن به طور کامل از بین میرود. (خلاقیت در پارچه سازی)

مرسریزه کردن پارچه

  • مرسریزه مرحله ای است که در آن از مواد شیمیایی مانند محلول های قلیایی، سود، پتاس و … بر روی پارچه استفاده میشود و منجر به مقاومت و درخشندگی پارچه ها خواهد شد. طی این عملیات ممکن است پارچه دچار جمع شدگی، جذب بیشتر آب، افزایش مقاومت کششی و افزایش طول پارچه شود.

مرحله رنگ رزی پارچه

  • رنگ رزی در پارچه سازی میتوان در دو مرحله انجام شود که یک مرحله در طی تولید  نخ ها است و دیگری بعد از بافت پارچه انجام میشود. اما بهترین مرحله در هنگام تولید نخ ها است. چرا که اینکار منجر میشود پارچه شما کیفیت بالایی داشته باشد و رنگ آن ماندگار تر باشد. در این مرحله از روش هایی مانند Reactive، Pigment، Discharge، Burnout، Rotary و .. استفاده می شود.

انجام عملیات تکمیلی در ساخت انواع پارچه سازی مدرن

  • در آخرین مرحله از پارچه سازی مدرن و کلاسیک از مواد شیمیایی و یا تکنیک های خاصی بر روی پارچه ساخته شده استفاده میشود تا پارچه ویژگی هایی مانند ضد آب بودن، استحکام، ضد چین و چروک بودن و … را به دست آورد.
پارچه سازی مدرن و کلاسیک(خلاقیت در پارچه سازی)
پارچه سازی مدرن و کلاسیک(خلاقیت در پارچه سازی)

دوره تخصصی پارچه سازی مدرن در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در این مقاله شما را با پارچه سازی و خلاقیت در پارچه سازی آشنا کردیم. بسیاری معتقدند مهارت پارچه سازی پیش نیازی برای ورود به رشته طراحی لباس می باشد. پارچه سازی در واقع مهارت های مختلفی را شامل می شود ک علاقه مندان با شرکت در دوره های تخصصی پارچه سازی میتوانند صفر تا صد این مهارت ها را به دست آورند. یکی از مراکزی که به صورت تخصصی به آموزش پارچه سازی پرداخته است مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد می باشد که با اساتید حرفه ای و مجرب و در فضایی مجهز تمام مهارت های مورد نیاز را به شما آموزش میدهد. از جمله مهارت هایی که با شرکت در دوره تخصصی پارچه سازی به دست می آورید. میتوان موارد زیر را نام برد:

مهارت هایی که با شرکت در دوره پارچه سازی مدرن و کلاسیک به دست می آورید!!

دوره های آموزشی دپارتمان مد و پوشاک در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد 

معرفی مدارک پایان دوره پارچه سازی مدرن و کلاسیک

مدرک پارچه سازی مدرن مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۴-دی-۱۴۰۲