نحوه بررسی بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال

بررسی بازار با تحلیل تکنیکال

نحوه بررسی بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال: تکنیکال از متداول ترین روش های تحلیلی برای بررسی بازار های مالی می باشد. در این تحلیل، با استفاده از داده ها، چگونگی تحلیل نمودار در بورس  و الگو ها می توان روند ها را شناسایی کرده و پیش بینی درستی را از آینده انجام داد. تحلیل تکنیکال از روش هایی است که سرمایه گذاران می توانند با استفاده از آن با اطمینان بیشتری معامله انجام دهند و مطابقاً این اطمینان، سودآوری و آسودگی بیشتری راه به همراه خواهد داشت. در ادامه شما را با مفاهیم پایه ای تحلیل تکنیکال و نحوه بررسی بازار با تحلیل تکنیکال، آشنا خواهیم کرد.

یک سرمایه گذار برای کسب موفقیت باید بتواند حرکت قیمت ها را تحلیل کند. از آنجایی که قیمت ها در بازار های مالی به دلیل خرید و فروش مداوم دارای نوسانات بالایی می باشد، از این رو تحلیل های بسیاری برای تجزیه و تحلیل بازار وجود دارد. از پرکاربردترین تحلیل های مورد استفاده برای بررسی بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. هدف هر دو این روش ها، امکان خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاتر برای کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری است.

بررسی بازار با تحلیل تکنیکال
بررسی بازار با تحلیل تکنیکال

بررسی بازار با تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال از جمله روش هایی است که می توان از آن، برای تحلیل هر نوع بازاری از جمله بازار کالا ها، فارکس، شاخص سهام، ارز های دیجیتال و …. استفاده کرد. بررسی این بازار ها با تحلیل تکنیکال از طریق ابزار های تحلیل تکنیکال صورت می گیرد. به طور کلی ابزار های متنوع و کاربردی در تکنیکال وجود دارد که هر سرمایه گذاری می تواند با توجه به استراتژی خود در معاملات، از ابزار مورد نظر استفاده کند. در ادامه انواع ابزار های تحلیل تکنیکال و نحوه بررسی بازار با استفاده از این ابزار ها را بررسی خواهیم کرد.

خطوط روند

  • تکنیک اصلی در تحلیل تکنیکال، پیدا کردن روند و دنبال کردن آن می باشد. در واقع هنگامی که در یک بازه زمانی، قیمت به صورت نوسانی تغییر می کند، می توان برای این تغییرات روندی را ترسیم کرد و از طریق این روند، تحلیل هایی را انجام داد. به طور مثال هنگامی که روندی را پیدا می کنید که در حال حرکت به سمت بالا می باشد، هدف خرید است و وقتی که خط روند در حال حرکت به سمت پایین است، هدف فروش خواهد بود.
  • لازم به ذکر است که بهترین تکنیک برای استفاده از این ابزار، رسم آن با دست است. اما افراد می توانند با استفاده از برخی نرم افزار های تجزیه و تحلیل تکنیکال، خطوط اصلی را به طور خودکار ترسیم کنند. 

خطوط حمایت و مقاومت

  • خطوط حمایت و مقاومت دو ابزار مهم دیگر در تحلیل تکنیکال می باشند. استفاد از این دو ابزار، موجب می شود که افراد بتوانند درک بهتری از نمودار قیمت تکنیکال داشته باشند و در انجام معاملات، موفق عمل کرده و سود کسب کنند. حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که خطوط مقاومت و حمایت چیست؟ 
  • در پاسخ به این سوال باید گفت که دو خط مقاومت و حمایت، عکس هم عمل می کنند. خطوط مقاومت زمانی به وجود می آیند که تغییرات قیمت در دوره زمانی مختلف، نزدیک به هم باشند و روند صعودی داشته باشند. خطوط حمایت نیز زمانی شکل می گیرد که روند قیمت در بازه زمانی مختلف، نزدیک به هم، اما روند آن نزولی باشد. 

نمودار های قیمتی

زبان تحلیل تکنیکال، نمودار است. از این رو می توان گفت که این ابزار، نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارد. به طور کلی انواع نمودار در تکنیکال شامل نمودار شمعی، نمودار خطی و نمودار میله ای می باشد. که در ادامه مطالبی را در مورد این سه نمودار ارائه خواهیم داد. 

نمودار خطی

  • نمودار خطی به این صورت است که در آن، هر قسمتی که قیمت بسته شده باشد، توسط یک نقطه نمایش داده می شود. در آخر این نقاط توسط خط هایی به هم وصل شده و در این صورت نمودار خطی را به وجود می آورند. این نمودار به سرمایه گذاران کمک می کند تا روند حرکت قیمت را مشاهده کنند. اما در کل باید گفت که نمودار خطی نسبت به دیگر نمودار های قیمتی، اطلاعات کمتری را در اختیار سهامداران قرار می دهد. 

نمودار میله ای

  • نمودار میله ای کاملاً شبیه نمودار خطی است. اما با این تفاوت که نمودار میله ای اطلاعات بسیار بیشتری را ارائه می دهد. در واقع نمودار میله ای علاوه بر نشان دادن قیمت باز و بسته شدن، سقف و کف قیمت را نیز نشان می دهد. 

نمودار شمعی یا کندلی

  • معروف ترین و پر استفاده ترین نمودار قیمتی در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی می باشد. در این نمودار حرکات قیمت به صورت شمعدان نشان داده می شود. که بالاترین نقطه شمعدان، بالاترین قیمت معامله و پایین ترین نقطه شمعدان، نشان دهنده پایین ترین قیمت می باشد. لازم به ذکر است که نمودار شمعی شباهت بسیاری به نمودار میله ای دارد. با این تفاوت که نمودار شمعی حالت گرافیکی دارد و این موضوع از دلایل محبوبیت این نمودار می باشد.

اندیکاتور ها

  • یکی دیگر از مهم ترین ابزار بررسی بازار با تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ها می‌ باشند. در واقع اندیکاتور ها ابزاری هستند. که از نمودار قیمت، زمان و حجم، با ترکیب توابع و محاسبات ریاضی، ترسیم می شوند. و اطلاعاتی را جهت تصمیم گیری در آینده به تحلیلگران ارائه می‌ دهند. اما این نکته را فراموش نکنید که اندیکاتور ها مبنای تصمیم گیری نیستند. و صرفا به افراد جهت تصمیم گیری بهتر کمک می‌ کنند.
  • به طور کلی اندیکاتور ها انواع مختلفی دارند. که از مهم ترین و پرکاربردترین آن ها می توان به اندیکاتور مکدی، میانگین متحرک، استوکستیک، شاخص قدرت نسبی یا RSI، باند های بولینگر و … اشاره کرد. 

الگو های کندلی یا شمعی

  • الگو های کندلی اشکالی هستند که بر روی نمودار شمعی وجود دارند که با شناخت آن ها بر روی نمودار، می توان سیگنال خرید یا فروش را شناسایی کرد. به طور کلی الگو های کندلی را می توان به الگو های بازگشتی و الگو های ادامه‌ دهنده دسته بندی کرد. که هر کدام از این الگو ها به زیر مجموعه های کوچک تری تبدیل می شوند.
  • از محبوب ترین الگو های کندلی می توان به الگوی چکش، چکش برعکس، سه سرباز سفید، مرد آویخته، ستاره دنباله دار، ابر سیاه، در برگیرنده صعودی، در برگیرنده نزولی، دوجی و … اشاره کرد. 

الگو های قیمتی

  • الگو های قیمتی شکل هایی از نمودار قیمت در یک بازه زمانی هستند که بازار معمولا بعد از آن ها واکنش هایی را از خود نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که این الگو ها همانند الگو های کندلی، در دو دسته الگو های برگشتی و ادامه دهنده تقسیم بندی می شوند. از مهمترین الگو های قیمتی در تکنیکال می توان به الگوی پرچم، سر و شانه، الگوی مثلث، الگوی کنج و … اشاره کرد.

امواج الیوت

  • همان طور که از نامش مشخص است، مهم ترین قسمت و بخش در امواج الیوت، موج های آن می باشد که موج های تشکیل دهنده این ابزار شامل پنج موج افزایشی و سه موج کاهشی است. امواج الیوت جزء آن دسته از ابزار های تحلیل تکنیکال می باشند که سرمایه گذاران از آن برای تشخیص زمان خرید و فروش استفاده می کنند.

الگو های هارمونیک 

  • الگو های هارمونیک از جمله الگو های پیچیده ای هستند که نشان دهنده حرکت قیمتی سهم بر روی نمودار است. این الگو ها در تحلیل تکنیکال شامل الگو های تکراری هستند که در طول زمان بر روی نمودار قیمت پدیدار می شوند. با استفاده از این الگو ها می توان نقاط بازگشت در بازار را شناسایی کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد. البته لازم است بدانید که شناسایی این الگو ها نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد.

خطوط فیبوناچی

  • خطوط فیبوناچی شامل یکسری عدد می باشند که این اعداد به‌ عنوان یک اندیکاتور تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که معامله گران از این خطوط برای شناسایی بازگشت یا ادامه روند استفاده می کنند. 

آموزش تکنیکال و نحوه بررسی بازار با تحلیل تکنیکال در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

اگر شما قصد ورود به بازار های مالی را دارید و یا در این بازار فعالیت می کنید. و قصد ارتقاء سطح دانش و مهارت های خود را دارید، ما به شما شرکت در کلاس های پکیج بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد را پیشنهاد می کنیم. در پکیج بورس، صفر تا صد مراحل ثبت نام در بورس و انجام تحلیل های بورسی (تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلو خوانی و …) را به افراد آموزش می دهند. طوری که سرمایه گذران می توانند پس از پایان دوره به یک معامله گر و یا یک تریدر حرفه ای تبدیل شوند.

اگر بخواهیم راجع به دوره تحلیل تکنیکال مجتمع فنی میرداماد. مطالبی را به شما ارائه دهیم. باید بگوییم که در این دوره سرمایه گذار با تمامی ابزار های کاربردی آشنا خواهد شد. و توانایی کار با این ابزار ها را کسب خواهد کرد. در نتیجه او می تواند بازار را با استفاده از تکنیکال، تحلیل و بررسی کند و در زمان مناسب خرید و فروش انجام دهد. 

بررسی بازار با تحلیل تکنیکال
بررسی بازار با تحلیل تکنیکال

دوره های بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره مجتمع فنی تهران. قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۳-مرداد-۱۴۰۰